Często, w zawodzie nauczyciela napotykamy na problemy z utrzymaniem ładu i dyscypliny na zajęciach. Dobrą lekturą opisującą, co robić w danej sytuacji jest książka pt. "Dyscyplina i kierowanie klasą", którą napisał Clifford H. Edwards. Oczywiście publikacja ta, nie jest dokonała, gdyż każde dziecko, przypadek jest inny i nie zawsze znajdziemy w niej odpowiedzi na wszystkie nurtujące nas pytania. Mimo to uważam, że warto ją przeczytać, gdyż na pewno pomoże w niejednym przypadku.
Książka ta jest często wykorzystywana w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Jest napisana prostym, zrozumiałym językiem z licznymi przykładami z życia szkolnego.
Rozdziały są tak uporządkowane, aby ułatwić nauczycielowi w dobór odpowiednich wyborów w kwestii dyscypliny. Składa się ona z 4 powiązanych ze sobą części:
- CZĘŚĆ I- Problemy związane z dyscypliną: w rozdziale 1 przedstawiono skutki i przyczyny problemów z dyscypliną w szkole. W rozdziale 2 zawarto elementy, które mogą stanowić podstawę określonego , indywidualnego podejścia do zagadnienia.
- CZĘŚĆ II- Modele dyscypliny: jest to 8 sprawdzonych modeli dyscypliny- ich podstawowe zasady i tryb postępowania. Wśród nich znajdują się teorie psychologiczne psychiatryczne i psychoterapeutyczne.
-rozdział 4- Dyscyplina asertywna: Lee Canter
-rozdział 5- Logiczne konsekwencje: Rudolf Dreikurs
-rozdział 6- Analiza transakcyjna: Eric Berne i Thomas Harris
-rozdział 7- Trening skuteczności nauczyciela: Thomas Gordon
-rozdział 8- Terapia rzeczywistości. teoria wyboru: Eilliam Glasser
-rozdział 9- Dyscyplina rozsądna: Forrest Gathercoal
-rozdział 10- Model Jonesa: Fredric H. Jones
- CZĘŚĆ III- Tworzenie uniwersalnego programu dyscypliny: jest to część idealna dla początkującego nauczyciela, który dopiero tworzą własną teorię dyscypliny. W rozdziale 11 pokazano w jaki sposób porównywać ze sobą różne podejścia i wybrać ten, który najbardziej odpowiada nauczycielowi. W rozdziale 12 podano przykład jak tworzyć własny indywidualny program dyscypliny.
- CZĘŚĆ IV- Podejścia i procedury kierowania klasą: rozdziały 13, 14 i 15 dotyczą głównych problemów dyscyplinarnych, takich jak przemoc w szkole, różnorodnością uczniów w klasie pod względem kulturowym, społecznym oraz etnicznym. Pokrótce omówiono zasady postępowania z uczniami agresywnymi oraz metody rozwiązywania konfliktów. Przedstawiony został model przeciwdziałania przemocy w szkole.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
Data wydania: 2006
Liczba stron: 508
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz