wtorek, 28 października 2014

Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu


Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych

Autorzy: K.Grabowska, J. Jastrząb, J. Mickiewicz, M. Wojak 

 

Książka została wydana w 2005 roku, ale według mnie jest to jedna z lepszych poradników metodycznych. Prezentuje specjalną metodę nauki czytania i pisania wraz z systemem odpowiednio dobranych ćwiczeń, które w efektywny sposób wpływają na kształtowanie prawidłowego przebiegu procesów czytania i pisania, a także umożliwiają korektę występujących nieprawidłowości i usprawnienie umiejętności już posiadanych. Pozycja jest zaadresowana przede wszystkim do nauczycieli-terapeutów, uczniów mających trudności w opanowaniu czytania i pisania (dyslektycznych), oraz klas początkowych.

"Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu" są podzielone na 4 części:
  • Analiza i synteza mowy- faza przygotowująca do nauki czytania i pisania.  Ćwiczenia w analizie mowy mają za zadanie uświadomienie  dziecku, że w mowie ustnej i pisemnej są pewne składniki (zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach sylaby, a w nich głoski, litery). Kolejny element łączenia spółgłosek z samogłoskami w sylaby staje się zaczątkiem procesu czytania i pisania;
  • Nauka czytania i pisania w oparciu o analityczno-syntetyczną metodę sylabową- poszczególne stadia metody sylabowej uwzględniają materiał wyrazowy bazujący na podstawowych literach alfabetu i postępują od nauki czytania i pisania prostych sylab, następnie krótkich o łatwej budowie wyrazów, do wyrazów długich, z grupami spółgłosek;
  • Głoski specyficzne języka polskiego- a w nim dwuznaki, zmiękczenia, zanik dźwięczności głosek;
  • Planowanie i programowanie pracy korekcyjno-wyrównawczej- zawarte są w tej części przykłady konspektów z różnych etapów zajęć terapeutycznych.
Oto przykłazy ze środka  książki:




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz