Dla rodziców

Głoskowanie
Głoskowanie to dzielenie wyrazu na głoski, czyli pojedyncze dźwięki, które słyszymy.
Sylabizowanie to podział wyrazów na sylaby.

 Aby ułatwić dziecku naukę, które ma trudności z głoskowaniem przygotowałam kilka zasad pracy z pociechą w domu:
1. najpierw pytamy dziecko, jaką głoskę słyszy na początku i na końcu wyrazu, jeżeli dziecko ma z tym trudność, to mówiąc wyraz przeciągamy głoski, które chcemy żeby rozpoznało, np. ssssssss-o-k, o-l-aaaaaaaaa
2.  przegłoskuj jakiś wyraz, a  następnie  niech dziecko odgadnie o jaki wyraz nam chodziło,
3. następnym krokiem jest samodzielne głoskowanie przez dziecko,
4. zaczynamy najpierw od krótkich wyrazów, i stopniowo zwiększajmy ich długość,
5. wymawiajmy głoski krótko i wyraźnie, bez przedłużania ich na końcu samogłoskami, czyli np. „t” a nie „tyyyyy”,
6. wybierajmy na początku proste wyrazy, nie zawierające podwójnych znaków, takich jak: „sz”, „cz”, „dz”, „ą”, „ę”, „ć”, „ś”, „ź”
7. chwalimy postępy dziecka i staramy się stworzyć przyjemną atmosferę zabawy, a nie przykrego i męczącego obowiązku.

Prawidłowy chwyt ołówka i 30 zabaw na rozwój małej motoryki


Przesyłam wspaniały artykuł ukazujący jak prawidłowo powinno się trzymać ołówek, długopis.  Dodatkowo  w tym artykule przedstawione są  zabawy, które pomagają  rozwinąć motorykę małą. Warto zajrzeć i ćwiczyć w domu z każdym dzieckiem.




Przykłady ćwiczeń usprawniających technikę pisania i rysowania

1. Ćwiczenia ułatwiające opanowanie prawidłowego chwytu i sposobu trzymania ołówka:
- Lepienie kulek, wężyków z plasteliny
- Wydzieranie drobnych papierków
- Rysowanie w płaszczyźnie poziomej; na papierze leżącym na ławce , gdy dziecko stoi, a jego ręka swobodnie zwisa ku dołowi
- Rysowanie w płaszczyźnie pionowej: na papierze rozpiętym na ścianie lub tablicy, gdy dziecko stoi, unosząc rękę na wysokość dolnej części twarzy
- Stosowanie plastikowych nasadek na narzędzia służące do pisania

2. Ćwiczenia współpracy ręki i oka:
- Rysowanie po śladzie, wypełnianie wykropkowanych linii, obwodzenie konturów rysunku
- Kalkowanie rysunków przez kalkę techniczną
- Obrysowywanie przedmiotów i rysowanie z użyciem szablonów
- Zamalowywanie rysunków konturowych
- Kreślenie fali i spirali
- Zakreskowanie pół liniami pionowymi, poziomymi, ukośnymi, falistymi
- Wypełnianie rysunku innymi materiałami np. wydzieranka , plastelina , wata
- Wycinanie i wklejanie rysunków

3. Ćwiczenia usprawniające koordynację całego ciała:
- Ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej np.; rysowanie oburącz, leniwa ósemka
- Ćwiczenia ruchowe przy muzyce
- Ćwiczenia ogólnorozwojowe

4. Ćwiczenia wytwarzające nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania(automatyzacja ruchów):
- Kreślenie linii z zachowaniem kierunku; linie pionowe z góry na dół, linie poziome od lewej strony do prawej
- Rysowanie kół w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara tak jak podczas pisania litery C
- Rysowanie szlaczków rozpoczętych od lewej strony

5. Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała i przestrzeni:

- Wskazywanie dziecku części ciała i nazywanie ich
- Obrysowywanie różnych części ciała i nazywanie ich
- Wielokrotne zwracanie się do dziecka z poleceniem np. podaj prawą rękę, podnieś lewą nogę itp.
- Wskazywanie przedmiotów na obrazku i określanie ich położenia
- Zabawy ruchowe polegające na wykonywaniu poleceń prowadzącego typu: zrób krok do przodu itp.

6. Ćwiczenia kontrolujące i regulujące napięcie mięśniowe rąk:

- zabawy dłońmi w ciepłej wodzie
- kreślenie linii, figur , liter ,cyfr na tackach z kaszą lub piaskiem
- malowanie palcami
- malowanie za pomocą pędzla do golenia
- modelowanie, wycinanie, wydzieranie
- Rysowanie i malowanie w płaszczyźnie pionowej

7. Ćwiczenia ruchowe palców , dłoni i nadgarstków:
- Ruchy okrężne nadgarstka
- Zginanie i prostowanie nadgarstka
- Ćwiczenia dłoni i palców wg. "Metody dobrego startu" M.Bogdanowicz
- Odciskanie linii papilarnych paluszków, rysowanie kredkami nakładanymi na palce

8. Ćwiczenia relaksacyjne w przerwach podczas ćwiczeń:
- Zaciskanie i rozwieranie pięści na przemian, uświadamianie sobie stanu napięcia mięśniowego i rozluźnienia
- Zabawy naśladujące ruchy np. pryskanie wodą, otrząsanie się z wody